Den nya färgglada trenden? Sexiga män som visar känslor. I alla fall om en vill nå jämställdhet. Men se upp, det kan lätt gå för långt. Viktigast är att vara medveten och vara sig själv.
Har du tänkt på hur kvinnor porträtteras på bild och hur män gör det? Skillnaden är faktiskt större än många anar, någonting man fick lära sig i bland annat Henrik Schyffert och Johan Rheborgs program ”Alla är fotografer”. Det var i första avsnittet av den andra säsongen som duon lyfte problemet, och detta i och med att de själva har fått kritik kring genustänk. Programmet som följde om frågan var sedan mycket intressant och Henrik Schyffert fick fota underklädesreklam med genustänk medan Johan Rhenborg skulle fota den kvinnliga teaterchefen med makt i fokus (alltså som män vanligtvis blir fotade). Läs gärna mer om programmet här.
Sexigare underkläder till män
Just Schyfferts uppgift, att fota underklädesreklam med genus – alltså där kvinnan tar mannens position och vice versa, var någonting som verkligen visar skillnaden mellan hur män och kvinnor exponeras. Exempelvis behövde Schyffert passa sig flera gånger för att inte hamna i klyschan där den kvinnliga modellen blir liten och sårbar och mannen blir stark och mäktig. Dessa klassiska könsroller och ideal som vi matas med dagligen framträder självklart även i vårt mode. Exempelvis är det få butiker som säljer underkläder som Willie John erbjuder för män, men samma typ av underkläder för kvinnor finns det mycket av. Varför är det så egentligen? Vad är det som säger att inte mannen kan få klä sig i sexiga underkläder? Varför ska hans kalsonger alltid bestå av svarta boxershorts. Det är orättvist, och någonting som måste förändras.
Även män påverkas av reklampelare
Män måste få vara sexiga, snygga och känsliga i sin karaktär, det är viktigt för att vi ska nå jämställdhet. Än är det främst kvinnor som förlorar på de olikheter som de två könen tvingas acceptera, men även männen förlorar mycket på detta. Och det gäller att hitta en jämställdhet där alla får vara de som de vill vara. Exempelvis visar en undersökning i Huffinton Post som har uppmärksammats i Svensk media här att photoshopade män i reklamer kan öka risken för ätstörningar hos män. Alltså precis som det varit för kvinnor i flera år. Lösningen på problemet är alltså inte att låta männen börja må dåligt över sina kroppar utan vi bör snarare lyfta alla till en positiv nivå.
Mer färg på tillvaron
Summa summarum: Vi välkomnar männen att få känna sig sexiga, att låta de visa känslor. Men låt inte utseendefixeringen gå så långt som den gjort för många kvinnor, det kan vara farligt i längden. Trenden för våren bör vara stark, snygg och glad. Det är vad som ger mest färg på tillvaron och det är självklart vad man alltid ska satsa på.